روکش تمام سرامیک دندان چیست؟

روکش دندان، نوعی از ترمیم‌های دندانپزشکی است که توسط دندانپزشک، روی قسمتی از دندان که بالای خط لثه قرار دارد، چسبانده می‌شود. امروزه روکش‌های جدیدی با نام روکش‌های تمام سرامیک که به علت عدم داشتن فلز، دقیقاً شبیه به دندان‌های طبیعی هستند، موردتوجه همه قرار گرفته‌اند.

زمانی به روکش دندان نیاز می‌شود که حجم وسیعی از دندان از بین رفته باشد. ازبین‌رفتن دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال می‌تواند به‌خاطر پوسیدگی، تروما یا ضربه به دندان باشد. روکش‌ها می‌توانند در مدل‌های تمام سرامیک یا متال سرامیک ساخته شوند و کل دندان‌ها را پوشش دهند.

باید یادآور شویم که روکش‌های سرامیکی با پیشرفت در مواد و تکنیک‌ها، می‌توانند قدرت، زیبایی و شفافیت یک دندان طبیعی را برای شما به ارمغان بیاورند. ما در این مقاله روکش تمام سرامیک دندان و خصوصیات آن را برای شما شرح می‌دهیم.

روکش تمام سرامیک

روکش تمام سرامیک دندان چیست؟

روکش دندان، نوعی از ترمیم‌های دندانپزشکی است که توسط دندانپزشک، روی قسمتی از دندان که بالای خط لثه قرار دارد، چسبانده می‌شود. امروزه روکش‌های جدیدی با نام روکش‌های تمام سرامیک که به علت عدم داشتن فلز، دقیقاً شبیه به دندان‌های طبیعی هستند، موردتوجه همه قرار گرفته‌اند.

زمانی به روکش دندان نیاز می‌شود که حجم وسیعی از دندان از بین رفته باشد. ازبین‌رفتن دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال می‌تواند به‌خاطر پوسیدگی، تروما یا ضربه به دندان باشد. روکش‌ها می‌توانند در مدل‌های تمام سرامیک یا متال سرامیک ساخته شوند و کل دندان‌ها را پوشش دهند.

باید یادآور شویم که روکش‌های سرامیکی با پیشرفت در مواد و تکنیک‌ها، می‌توانند قدرت، زیبایی و شفافیت یک دندان طبیعی را برای شما به ارمغان بیاورند. ما در این مقاله روکش تمام سرامیک و خصوصیات آن را برای شما شرح می‌دهیم.

روکش دندان در چه شرایطی کاربرد دارد؟

انواع روکش‌های دندان را می‌توان برای کودکان و بزرگسالان، مورداستفاده قرارداد. در شرایط زیر، برای بزرگسالان می‌توان از روکش‌های دندان استفاده کرد.

روکش دندان در چه شرایطی کاربرد دارد؟

کاربرد روکش دندان برای بزرگسالان

  • از دندان پوسیده و ضعیف در برابر شکستن و ترک‌خوردن محافظت می‌کند.
  • یک‌دندان که پرکردگی زیادی دارد را پوشش می‌دهد.
  • از دندان‌هایی که درمان ریشه برای آن‌ها انجام شده است، محافظت می‌کند.
  • برای پوشاندن و ترمیم دندان‌هایی که رنگشان تغییر پیدا کرده و یا بدشکل شده و زیبایی خود را ازدست‌داده‌اند.
  • به‌منظور اصلاح طرح لبخند، از روکش دندان در قسمت جلو استفاده می‌شود.
  • برای حمایت از دندان آسیب‌دیده، روکش دندان عقب کار می‌شود.
  • بریج را در جایگاه خود، نگه می‌دارد.
  • پوشش‌دادن ایمپلنت دندان
  • برای ترمیم‌کردن، دندان به‌شدت فرسوده و یا شکسته شده

کاربرد روکش دندان برای کودکان

 استفاده از این روش درمانی، روی دندان‌های شیری می‌تواند، در حالت‌های زیر برای کودکان کاربرد داشته باشد:

  • از دندان‌هایی که در معرض پوسیده‌شدن قرار دارند و یا به‌شدت پوسیده شده‌اند، محافظت می‌کند.
  • به‌منظور کاهش تعداد دفعات تزریق بی‌حسی (زیرا کودکان معمولاً با دندانپزشک همکاری نمی‌کنند)

روکش تمام سرامیک و خصوصیات آن

روکش‌های‌ تمام سرامیک کاملاً از جنس سرامیک باکیفیت بالا، یعنی بهترین و مرغوب‌ترین نوع سرامیک، ساخته شده‌اند. این روکش‌ها همان کاری را  که روکش‌های قدیمی‌تر و با جنس‌های دیگر که در بالا اشاره کردیم، انجام می‌دهند.

ولی ویژگی مهم و منحصربه‌فرد روکش‌های تمام سرامیک که نقطه قوت و برتری آنها از لحاظ زیبایی نسبت به روکش‌های فلزی و قدیمی است، قابلیت انتقال بهتر نور، از طریق دندان است. در حقیقت، بدنه شفاف و ضخیم روکش سرامیکی از نظر نفوذ نور به آن، مشابه با مینای دندان‌های طبیعی، به بهترین شکل می‌تواند، عمل کند.

این باعث می‌شود که شکل ظاهری دندان، پس از کار با روکش‌ تمام سرامیک به‌خوبی بازسازی شود، و ظاهر درخشنده یک‌دندان طبیعی را پیدا کند. اصلاً با دندان طبیعی، قابل‌تشخیص نیست. می‌شود گفت، روکش تمام سرامیک، دقیقاً مانند سیستم‌های لمینت دندان عمل می‌کنند.

روکش تمام سرامیک و خصوصیات آن

مزایای روکش تمام سرامیک، نسبت به روکش فلز سرامیک قدیمی

انواع مختلفی از روکش سرامیکی دندان، از نظر زیبایی و استحکام، وجود دارد. انعکاس و انتقال نوری شبیه دندان دارند. مهم‌ترین مزیت‌های روکش سرامیکی دندان، نسبت به روکش‌های قدیمی عبارت‌اند از:

  • سازگاری زیستی بالا

روکش تمام سرامیکی به‌خاطر سازگاری آن با بدن، هیچ نوع آلرژی را در بدن ایجاد نمی‌کنند. درحالی‌که روکش تمام سرامیک فلزی، واکنش‌های آلرژیک به برخی فلزات از جمله نیکل را ممکن است به وجود آورد.

  • سابیده نشدن دندان‌های مقابل

سرامیک‌های استفاده شده در روکش تمام سرامیک، میزان سایش آن، مشابه با مینای دندان روی دندان‌های مقابل است. اما مواد به‌کاررفته در روکش‌های فلز سرامیک، باعث سایش بیشتر دندان‌های مقابل، به‌مرورزمان می‌شود.

  • ممکن بودن ساخت آن‌ها در ضخامت‌های کمتر

در افرادی که فضای بین دو فک آنها برای ساخت روکش، کمتر است، ولی می‌خواهند روکشی با زیبایی بالاتر داشته باشند، روکش‌های تمام سرامیکی، گزینهٔ بسیار مناسبی به‌حساب می‌آیند.

  • حفظ زیبایی اطراف لثه

در روکش‌های فلز سرامیک، به‌خاطر فلز زیرین آن، احتمال معلوم شدن لبهٔ فلزی در کنار لثه، وجود دارد. مخصوصاً این مشکل وقتی به وجود می‌آید که لثه دچار تحلیل شود. اما روکش‌ تمام سرامیک، خطر نمایان‌شدن لبه‌های فلزی را ندارد.

  • زیبایی خاص با نوری باکیفیت بالا، مشابه با دندان طبیعی

 هدف ساخت و تحقیق روکش‌های سرامیکی، تقلید از ظاهر شفاف و براق دندان که بانفوذ نور در مینای دندان و بازسازی این روش در روکش است. هر چقدر سرامیک بکار رفته در روکش، ضخیم‌تر و شفاف‌تر باشد، با دندان طبیعی هماهنگ‌تر خواهد بود و در نتیجه زنده‌تر و درخشان‌تر به نظر خواهد رسید.

مزایای روکش تمام سرامیک، نسبت به روکش فلز سرامیک قدیمی

 کدام روکش‌های سرامیکی برای دندان‌ها انتخاب بهتری است؟

برای انتخاب بهترین روکش تمام سرامیک برای هر شخص، باید دو عامل تعیین‌کننده را در نظر داشت. یکی خصوصیات فیزیکی روکش سرامیکی همچون: مقاومت در برابر شکستن، استحکام و دوام بالا و عامل دیگر زیبایی روکش می‌باشد. بعد از آن بر اساس نیاز هرکسی، نوع روکش سرامیکی را باید انتخاب کرد.

روکش‌ تمام سرامیک برای چه افرادی مناسب است؟

این نوع روکش برای افرادی که می‌خواهند، شکل ظاهری و عملکرد طبیعی دندان‌های جلویی خود را بازسازی کنند، یک گزینه مناسب است. زیبایی خاص این روکش‌، درخشندگی و جلوه دندان‌ طبیعی را برای دندان به وجود می‌آورد و ظاهر آن قابل‌تشخیص از دندان طبیعی نمی‌باشد.

این روکش‌ها به‌خاطر وجود مواد سرامیکی خاص، برای افرادی که دندان‌قروچه شدید دارند و یا برای دندان‌های عقبی که روی آنها فشار زیادی وارد می‌شود، توصیه می‌شوند.

طول عمر روکش تمام سرامیک

عمر روکش‌های تمام سرامیک مانند دیگر روش‌های دندانپزشکی، وابسته به شیوه استفاده و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها می‌باشد. اما در صورت مراقبت و کار شدن و نصب صحیح روکش به دندان، سال‌های زیادی برای شما کار می‌کند.

مراقبت از روکش تمام سرامیک

دندان زیرین روکش مانند بقیه دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارد، پس برای مراقبت از روکش تمام سرامیکی‌تان، بهداشت دهان و دندان‌ها را به‌درستی و خوبی رعایت کنید. هنگامی که دندان‌های جلویی شما لکه‌دار، یا شکسته شده باشند و یا شکل نامنظمی داشته باشند، در هنگام خندیدن ممکن است احساس خجالت کنید.

متخصصین ما در مطب دندانپزشکی، روکش‌ تمام سرامیک را برای دندان‌های جلویی شما، به‌منظور اصلاح طرح لبخند، توصیه می‌کنند. دندانپزشک ما همچنین، روکش‌‌های سرامیکی را به همراه ایمپلنت‌های دندان برای جایگزین‌کردن دندان‌های افتاده می‌تواند استفاده کند. ازآنجایی‌که این نوع روکش‌ها از سرامیک باکیفیت بالا ساخته شده‌اند، لبخندتان را زیبا و طبیعی نشان می‌دهد.

مراقبت از روکش تمام سرامیک

اجرای روکش تمام سرامیک دندان در مطب دکتر نوروزی

سال‌ها قبل، دیدن روکش دندان سرامیکی فلزی که با لبخندزدن قابل‌تشخیص بود، بسیار معمولی به نظر می‌رسید. روکش‌هایی به شکل گچی و کدر که از دندان‌های طبیعی و شفاف شخص جدا می‌شدند. امروزه با تغییر خواسته‌های افراد از یک لبخند زیبا، دیگر داشتن این نوع روکش‌ها، برای افراد قابل‌پذیرش نیست.

روکش‌ تمام سرامیک دندان به دلیل حذف فلز، برای تأمین زیبایی بیشتر، در دهه‌های اخیر، انتخابی قابل‌اعتماد بوده‌اند. در این مقاله سعی کردیم هرچه که باید درباره روکش دندان سرامیکی بدانید را توضیح دادیم امیدواریم که با خواندن این مقاله به سؤالات شما پاسخ داده باشیم. برای مشاوره رایگان با مطب دکتر مونا نوروزی با شماره تلفن 26203348-021 تماس بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *